Muzyka współczesna

Brzmienie. Intuicja. Emocje. Improwizacja. Interwał. Zagadka.

  fot. Marcin Biodrowski

W muzyce najważniejsza jest dla mnie głębia brzmienia. To ona determinuje całokształt utworu. Krok po kroku, intuicyjnie w mojej głowie tworzy się świat muzyczny. Poza otaczającymi mnie dźwiękami często nie potrzebuje więcej inspiracji.

W moich utworach nie ma przypadkowych dźwięków, ale również nie są one zdeterminowane ciągiem algorytmicznym lub innym skomplikowanym zjawiskiem matematycznym. Powoli i dokładnie szukam w swojej wyobraźni dźwięków, które według mnie do siebie pasują i tworzą układ logicznych zdarzeń. Łącząc je ze sobą układam je w jedną całość. Tworzę muzyczną historię choć często wyzutą z pozamuzycznych treści. Emocje, które temu towarzyszą próbuje ukuć w artykulacji i dynamice.

Często unikam gotowych rozwiązań pragnąć przekazać inicjatywę wykonawcy. Dzięki temu utwór może brzmieć za każdym razem inaczej, w zależności od osobistych odczuć grającego.

Interwał determinuje warstwę harmoniczną i (jeśli jest) melodyczną. Każdy z interwałów ma dla mnie inny ciężar znaczeniowy i w zależności od tematu wybieram konkretne współbrzmienia.

Opis utworu jest często obowiązkowy, ale jako pasjonatka krzyżówek preferuję zagadki, łamigłówki, rebusy, które mają słuchacza naprowadzić do niego samego i zadać pytania, na które sam jeden potrafi tylko odpowiedzieć według swoich doświadczeń – czym dla niego jest sztuka, co do jego życia wnosi konkretnie ten utwór, jakie emocje właśnie odczuwa?

Utwory orkiestrowe

ePitaph na orkiestrę symfoniczną (2019)
utwór otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wiedniu organizowanym przez The New Symphony Vienna

Ta łza do słów Adama Asnyka na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2017)
utwór otrzymał Nagrodę Główną na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Kaliszu

Lava na perkusję i orkiestrę smyczkową (2017)

Intrada na orkiestrę dętą blaszaną (2016)

Liber Iudith na orkiestrę (2013)
utwór otrzymał III nagrodę ex aequo na XIV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM w Warszawie

Posłuchaj całość

Żar na orkiestrę smyczkową i fortepian (2011)

Utwory kameralne (większe), powyżej 7 wykonawców

Cztery korzenie wszechrzeczy na zespół (2024)
Utwór zamówiony przez 67. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

aranżacja polskiej kolędy Mizerna Cicha (2021)
utwór skomponowany dla zespołu wokalnego Welt Oktett

Contra na sinfoniettę, zespół wokalny i live electronics (2021)

Vanitas na kotły, tam-tam, fortepian i chór mieszany (2011)

Utwory kameralne (mniejsze), do 7 wykonawców

Inversio na preparowany fortepian i niepreparowany wibrafon (2023)
utwór skomponowany dla zespołu Nowicki Duo

Posłuchaj całość

crushed quartet na preparowany kwartet smyczkowy i elektronikę (2021)

Posłuchaj całość

on the verge of… na altówkę, akordeon, perkusję i elektronikę (2020)
utwór otrzymał wyróżnienie na XI Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego

Posłuchaj całość

Niepokoje senne na flet, marimbę i wiolonczelę (2019)
utwór został wytypowany do IV edycji programu „Muzyka Naszych Czasów”

Posłuchaj całość

*** tylko przy tobie do słów Jarosława Borszewicza na tenor solo i kwartet smyczkowy (2019)

Posłuchaj całość

Potpourri na flet altowy, waltornię, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2018)

Posłuchaj całość

AJKM_5445 na skrzypce, wiolonczelę i harfę celtycką (2017)

Nocna eskapada chochlików na flet, skrzypce i fortepian (2012)
utwór otrzymał wyróżnienie na II Konkursie Kompozytorskim dla Młodzieży 'Moja (mi)nuta w Łodzi

Aegrimonia na obój, fagot, waltornię, puzon, tubę i orkiestrę smyczkową (2012)

Poszukiwania nr 2 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2012)

Mgła na kwartet smyczkowy i fortepian (2011)

Solowe

znowu to samo na improwizującego gitarzystę i live electronics (2021)

TapeGame na saksofon barytonowy solo, footswitch i elektronikę (2020)

Mini cykl krótkich utworów na fortepian solo (2018)

Fuga trzygłosowa d-moll na fortepian lub organy solo (2018)

Spiritus movens na wiolonczelę solo (2017)
utwór skomponowany specjalnie na Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil

Wariację na temat Szeligowskiego na fortepian solo (2016)

Pejzaż tańczących dmuchawców na fortepian (2012)

Poszukiwania na fortepian solo (2012)

Miniatura na fortepian solo (2011)

Podmuch na gitarę solo (2010)

Wariacje oparte na Walcu a – moll F. Chopina na fortepian (2010)
utwór otrzymał wyróżnienie specjalne na Regionalnym Konkursie Kompozytorskim Hommage a Chopin w Poznaniu

2024

Cztery korzenie wszechrzeczy na zespół
Utwór zamówiony przez 67. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

2023

Inversio na preparowany fortepian i niepreparowany wibrafon (utwór skomponowany dla zespołu Nowicki Duo) – Posłuchaj

2022

być/nie być – na skrzypce, klarnet, perkusję i fortepian – Posłuchaj
 
Fatum na sinfoniettę i zespół wokalny – Posłuchaj
 
 

2021

crushed quartet na preparowany kwartet smyczkowy i elektronikę – Posłuchaj

aranżacja polskiej kolędy Mizerna Cicha dla zespołu wokalnego Welt Oktett

Contra na sinfoniettę, zespół wokalny i live electronics

znowu to samo na improwizującego gitarzystę i live electronics

trzy po trzy na trio akordeonowe – Posłuchaj

2020

REmembering na elektronikę i wizualizację (wideo: Monika Bober) – Posłuchaj

Szukaj Lasu – na zespół wokalny (utwór skomponowany dla WELT kolektyw) – Posłuchaj

Emak-Bakia na saksofon sopranowy C, fortepian, dwoje skrzypiec i kontrabas (muzyka do filmu Emak-Bakia  w reżyserii Man Raya) – Posłuchaj

on the verge of… na altówkę, akordeon, perkusję i elektronikę (utwór otrzymał wyróżnienie na XI Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego) – Posłuchaj

solo traveler na akordeon solo – Posłuchaj

TapeGame na saksofon barytonowy, footswitch i elektronikę

(Nie) pamięć na elektronikę i wizualizację (wideo: studenci Akademii Sztuk Pięknych) – Posłuchaj

 

2019

Niepokoje senne na flet, marimbę i wiolonczelę (utwór został wytypowany do IV edycji programu „Muzyka Naszych Czasów”)

*** tylko przy tobie do słów Jarosława Borszewicza na tenor solo i kwartet smyczkowy – Posłuchaj

ePitaph na orkiestrę symfoniczną (utwór otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wiedniu organizowanym przez The New Symphony Vienna)

Pater Noster na chór mieszany – Posłuchaj

Mrok_i! na elektronikę i wizualizację (wideo: Oliwia Drozdowicz) – Posłuchaj

2018

Potpourri na flet altowy, waltornię, perkusję, skrzypce i wiolonczelę – Posłuchaj

SOLissimo na wiolonczelę lub altówkę solo – Posłuchaj

Nymphai na flet, altówkę i harfę – Posłuchaj

Mini cykl krótkich utworów na fortepian solo

Fuga trzygłosowa d-moll na fortepian lub organy solo

2017

Ta łza do słów Adama Asnyka na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (utwór otrzymał Nagrodę Główną na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Kaliszu)

Splashes I, II, III na trio fortepianowe – Posłuchaj

Spiritus movens na wiolonczelę solo (utwór skomponowany specjalnie na Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil)

Lava na perkusję i orkiestrę smyczkową

AJKM_5445 na skrzypce, wiolonczelę i harfę celtycką

2016

Intrada na orkiestrę dętą blaszaną

Wariację na temat Szeligowskiego na fortepian solo

2013

Liber Iudith na orkiestrę (utwór otrzymał III nagrodę ex aequo na XIV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM w Warszawie) – Posłuchaj

 

2012

Nocna eskapada chochlików na flet, skrzypce i fortepian (utwór otrzymał wyróżnienie na II Konkursie Kompozytorskim dla Młodzieży 'Moja (mi)nuta w Łodzi)

Pejzaż tańczących dmuchawców na fortepian

Aegrimonia na obój, fagot, waltornię, puzon, tubę i orkiestrę smyczkową

Poszukiwania nr 2 na klarnet, wiolonczelę i fortepian

Poszukiwania na fortepian solo

2011

Żar na orkiestrę smyczkową i fortepian

Mgła na kwartet smyczkowy i fortepian

Vanitas na kotły, tam-tam, fortepian i chór mieszany

Miniatura na fortepian solo

2010

Podmuch na gitarę solo

Wariacje oparte na Walcu a – moll F. Chopina na fortepian (utwór otrzymał wyróżnienie specjalne na Regionalnym Konkursie Kompozytorskim Hommage a Chopin w Poznaniu)